Mammas dagbok

Mammas dagboksanteckningar


 

13/9

Olyckan


4/10

Sista gången i respirator hem från Linköping till IVA.


10/10

Flyttad till Barn A på Ryhov.


11/10

Första ljudet, när pappa rörde mina ben (tror att det gjorde ont) Marcus på besök.


16/10

Börjar bli lite piggare.


18/10

Grät på morgonen när pappa pratade med mig.

Caroline, Maria, Marie på besök.


19/10

Skrattade när mamma kastade boll med mig.

Började röra på huvudet.

Släpper bollen på kommando.


20/10

Har ätit jättebra idag.

1 dl jordgubbskräm, 2 dl blåbärssoppa.

Har skrattat idag också.


22/10

Åt potatismos ½ port. + 2 dl vätska .

Johan, Per-Anders och Anna var på besök.


25/10

Äter jättebra drygt ½ port. mat + 2 dl nyponsoppa. Soppa + 2½ kräm. Sitter i rullstolen och äter.

Blåste på blåsfjädrarna.

Logopeden har varit här.


26/10

Matvägrar öppnar inte munnen.

Sitter jättefint i rullstolen.


27/10

Matvägrar fortfarande.

Spelade Fiaspel med pappa, gick bra. Vinkade när Stefan, Kristian och Anders gick hem.


28/10

Var och röntgade huvudet, det gick bra. Vill inte äta, känner mig trött.


29/10

Den stora dagen 15 år! "Får köra moped, den dag som jag så länge hade drömt om...men det blev inte riktigt som jag hade tänkt."

Mamma, pappa och Henrik kom och sjöng för mig kl. 7.00. Jag var så trött. Strax efter kom all personal, med en stor flagga och en present åt mig. På kvällen var det kalas i matsalen, alla i familjen + Inger, Lasse och Fredrik var där.

Varit lite piggare idag.

Blåste lite på blåsfjädern.


30/10

Blåste lite på blåsfjädern.

Var på öron - näsa - hals mottagningen för att titta ner i halsen, allt gick bra.


31/10

Blåste lite. Tränat på att Ja och Nej, på min tavla. Håller en penna fint, och ritar lite.


1/11

Var ute på första promenaden, blundade först (ljuset). Drack saft ur sugrör.


2/11

Var hemma på min första permission, 4 timmar. Åt glass och drack saft. Tyckte det var skönt att vara hemma, verkade nöjd.

Kräktes på kvällen och hade diare, hade antagligen förstoppning.


3/11

Åt en glasspinne alldeles själv. Blåser i pipan. Blåste i flaskan så det bubblade. Åt potatismos "lite" alldeles själv, drack 2 dl nyponsoppa, höll i sugröret och bestämde själv när jag ville ha. Åt en chokladboll också.


4/11

Skrev mitt namn själv. Börja sova riktigt bra på nätterna, utan ständigt vakande.


5/11

Skrev ja och nej. Talade om att jag hade ont i huvudet, genom ja och nej. Var nere på lekterapin och åt en 1/3 av en varm smörgås och juice med Anne-Frid.

Idag har sonden tagits bort.


6/11

Äter bra själv. Pappa och jag festade på en bakelse.


7/11

Sitter fint i rullstolen. Blir bättre för varje dag. Dricker fint ur glas.


8/11

Talet börjar komma, säger Martin, pappa, mamma, ja och nej. Tydligt med läpparna. Säger Aj med lite röst när pappa böjer mina ben. Är pigg och hänger med på det mesta.


9/11

Har varit hemma på permis. Kristian var hemma, vi var uppe på Stefans rum och spelade dator. Jag klarade av att spela en liten stund. På eftermiddagen var Peter och Anders här. Anders och jag spelade Renju. Jag klarade det riktigt bra, en liten stund. Jag meddelade mig jättebra med att nicka "ja" eller skaka "nej".


10/11

Har varit hemma idag också, tycker det är skönt att vara hemma. Kristian och jag spelade dator, "Ball the dart". Talet kommer mer och mer men rösten är mycket svag.


12/11

Har varit på urinundersökning. Allt tycks vara okey.

Talet kommer mer och mer. Har ätit bra idag.


13/11

Idag har det varit stor lavemang-dag.

Är förstoppad, har ont i magen.

Annars pigg och med på det mesta. Rösten kommer mer och mer.


15/11

Vi var och spelade pingis, jag träffade ibland. Kastade boll, bra. Vänster arm kommer mer och mer. Har ätit bra idag.


16/11

Har varit hemma hela dagen idag, "jätteskönt". Börja använda vänster hand att ta med. Kristian var hemma, har flyttat ner på nedervåningen. Spelade kort, 7:an med pappa, Catrin och Niklas. Jag vann !

Ätit bra. Har lite problem med magen, lavemang idag igen. Rösten blir allt högre.


17/11

Pappa och jag har varit ute på en långpromenad. Marianne S och Mikael var här, spelade pingis och kastade lite boll. Äter och dricker jättebra, själv nu.

Jag sa "sluta pip" med röst, till Henrik när han på dataspelet.


19/11

Har varit och klippt mig hos "Harriet" här på sjukhuset. Jag tränade på läxan, som jag har fått av logopeden. Har ont i vänster benet. Röntgen visade en urkalkning i höftleden.


21/11

Har varit på Rehab på studiebesök. Tittade mig omkring , mamma, pappa, Helene och jag var där. Skall flytta dit på måndag. Varit hos logopeden, det går jättebra, jag får lära mig att använda min röst.


23/11

Varit hemma hela dagen. Varit i stan och sprungit i affärer och varit på KFUM och hälsat på. Honda och Ono (två japanska spelare) var där på besök, jag fick presenter av dem. Åkte i pappas bil, det gick jättebra. Vänster armen kommer mer och mer. Närminnet är inte det bästa (man får hoppas att det kommer).


24/11

Var hemma hela dagen idag också. Tycker att det är jätteroligt. Var med pappa ute när han tvättade bilen. Bestämde att jag skulle (gå) till matsalen, reste mig nästan själv upp, ställde mig upp med hjälp av pappa och Helen och tog några steg (sedan blev det rullstolen). Jättebra. Har så dåligt minne att jag inte visste att jag kunde gå själv.


25/11

Har flyttat till Rehab, rum 11 (samma nummer som vi har som husnummer hemma). Mamma, pappa och Helen var med mig hit. Har träffat fullt med massa nytt folk. Spelade 7:an på kvällen flera gånger.


26/11

Första dagen på Rehab, gick bra. På kvällen var mamma, pappa, Henrik och jag ute på stan och gick. Bor ju nästan mitt i stan nu.


29/11

Har fått en ny rullstol idag. Jag har sjukgymnastik, arbetsterapi och logoped under dagarna. Vi åt pizza på kvällen, jag åt en Hawaii, men åt bara ¼ , orkade inte mer. Har spelat kort, renju och Vem där?. Talar korta meningar nu.


30/11

Har varit på besök hemma hela dagen. Var på besök i Skillingaryd. Kristian var hemma, vi spelade dator. Stod på "tippen" på kvällen 45° -60° i 30 minuter. Båda fötterna är nere, jättebra.


1/12

Var hemma hela dagen, idag också. Var hos Grip och fikade. Var ute och tvättade bilen med pappa, var i garaget, tittade på "snickarboden". Kom ihåg att jag stått där och sågat och filat, såg mina gamla mopedgrejor. Kristian var här på eftermiddagen. Var hemma till klockan 20.00.


4/12

Helene (Habo) och Karin har varit här, jag fick en present, en bok "Alla barnen 3". Dem hade fika med sig, vi hade jättetrevligt.


5/12

Idag har det varit Rehabs julfest, jättetrevligt. Pappa var med i en lek och vann så vi fick ett förkläde på en lott.


6/12

Allting går framåt, både talet och vänster benet. Stod på tippen 60° med båda fötterna nere. Vänsterbenet har blivit mycket bättre, dag för dag. Har inte ont längre heller. Har börjat säga till när jag behöver gå på toa. Är alltid pigg och glad, trivs bra här på Rehab. Finns många skojfriska personer här. Sören (en man som hade krockat med en älg som nuumera sitter i rullstol, som också var där för rehabilitering) säger alltid "Det är bara att träna och kämpa på Martin, man får aldrig ge upp?".


7/12

Är hemma på permis. Är alltid lika glad när jag får komma hem. Stefan har varit hemma.


8/12

Har legat hemma över natten för första gången. Jag tyckte det var jätteskönt. Sov i mammas säng. Mamma och pappa fick vända mig 2 gånger på natten. Mira var hemma och hälsade på mig.


10/12

Mamma, pappa, Henrik och jag har varit på stan och köpte julklappar, sedan var vi på Mc Donalds och åt. Jag åt med god aptit. Vänstra benet är nästan helt rakt nu och jag kan stödja bra på högerbenet. Jag säger till när jag behöver gå på toa.


15/12

Har varit hemma sedan i fredags. Skönt att vara hemma. Pappa och jag var och tittade på bandy igår och sedan var vi hos Catrin och åt middag. Hasse, Lena och Ann-Catrin var också där.

Idag har vi varit och tittat på Henrik när han spelade en bandymatch.

Helene från Habo var här med familj på kvällen.


17/12

Står på tippen nu 80° , stödjer själv på mina ben. Roland och Ingrid var här och hälsade på, fick även en julklapp av dem, ett band av Tomas Ledin, min klara favorit. Johan och Marcus kom lite senare också. Har börjat att skriva dagbok på arbetsterapin.


20/12

Idag åkte jag hem på "jullov". Vi packade med oss det mesta av mina grejor med oss hem.


21/12

Vi var ute, jag var nere vid ån och plockar tallris och klädde altanen. Marcus H och Markus E var här och hälsade på mig på eftermiddagen, med en julklapp från klassen.


22/12

Vi klädde julgranen. Jag försöker klä på mig själv, går ganska bra.


23/12

Varit på Rehab och tränat. Hemma gjorde vi julgodis och spelade olika spel.


24/12

Julafton

Gick uppför trappan och duschade. Caroline, Marie Staaf och Maria Ekström var här med en julklapp, en chokladkartong. Abbe Nordlander var här, och Kristian med en julklapp.

Sedan åkte vi till Skillingaryd. Jag hade tydligen varit snäll, för jag fick många paket av tomten bl.a. skor, vantar, skiva, böcker och spel. På förmiddagen var vi och hämtade Stefan vid flyget. Jag tyckte det var roligt att träffa honom.


25/12

Juldagen

Pappa tränade mig på mattan, att vända mig om. Stå på alla fyra och kryper, det går bättre och bättre. Vi var ute och gick en promenad, alla i solen. På eftermiddagen var vi hos familjen Hederos och fikade. Stefan, Marcus, Henrik, Elin, Malin och jag spelade Treavel Persur.


26/12

Annandag jul

Har haft gymnastik samt klätt mig själv, sockorna är absolut jobbigast. Mira var på besök här, med en julklapp.

På eftermiddagen var alla från Skillingaryd här på middag. Jag tyckte det är jätteroligt när jag har folk omkring mig, som jag känner igen.


27/12

Har varit på Rehab och tränat med Bengt och Ingrid, pappa och mamma var och köpte en stereo till mig, jättefin. Kristian var här och hjälpte till med stereon. Sedan kom Daniel och Per-Anders, vi spelade Sverige-spelet.


28/12

Var i Skillingaryd, Fredrik fyller 19 år. Pappa tränade mig på dagen, vi spelade spel.


29/12

Var och tittade när Henrik spelade bandy på Råslätt med hans lag. Vi var hos Catrin och Niklas efteråt.


30/12

Var på Rehab och tränade. Jag klär på mig själv nu.


31/12

Nyårsafton

Vi firade hos familjen Grip, vi hade jättetrevligt. Alla tillsammans spelade vi Bingo, jag vann en kexchoklad. Klockan 24.00 hade vi fyrverkeri. Pappa, Henrik, Hans och Johan var ute och sände upp raketerna. Mamma, Lena och jag var på andra våningen och tittade. Det regnade ute.


1992

1/1

Ett nytt år har börjat idag. Idag har varit en slödag. Var trött, var uppe länge igår (idag). Varit ute på en promenad.


2/1

Har varit på Rehab och tränat 2 timmar. Pappa är ledig så vi åkte hem sedan.


7/1

Är tillbaka på Rehab, känner väl igen mig när jag är här och alla de andra som bor här: Lennart, Fredrik, Anna, Carina mm. Lennart krockade med sin motorcykel i slutet av juni-91. Han har börjat att gå också nu med krycka. Kör rullstolen själv "nästan", sparkar med benen.


8/1

Var på lasarettet, Ryhov och data- röntgade min hjärna. Vi åkte färdtjänst, mamma var med.


9/1

Ulrika och Markus har fått en pojke.


10/1

Äntligen fredag och man får åka hem. Pappa hämtade mig efter jobbet. Jag blir bättre och bättre, är mycket stadigare på benen. Talet blir också bättre och börjar komma ihåg mer och mer. Närminnet är fortfarande kort.


11/1

Hela familjen var hos "Helene i Habo" på besök. Mycket roligt.

Jag är alltid glad.

Jag har börjat ifrågasätta min situation. När blir jag bra? När kan jag gå? När kan jag komma ihåg? Frågorna är många. Allting går ju framåt hela tiden, men vägen tillbaka blir ändå lång.


16/1

Gullmaj och Arne var på besök, dom har varit hos mig nästan varje vecka, ända sedan olyckan inträffade.


17/1

Fredag och man får åka hem. Stefan kom på kvällen hem med flyget, på kvällen. Stefan slutade på Systembolaget idag, han ska börja på Electrolux på måndag. Vi åt semlor när Stefan hade kommit hem.


18/1

Gå bra med stöd av pappa. Sköter magen själv nu med Katrinplommon, har slutat med min medicin. Är nu helt utan någon medicin.

Doktor Hans Thulin "gräset" ringde och undrade hur jag mår. Han hoppandes att jag kunde klippa hans gräs även till sommaren. Var i Skillingaryd på eftermiddagen och gratulerade Ulrika och lilla Hampus.


22/1

Har varit på MR-röntgen (magnetröntgen av hjärnan). Jag fick ligga helt stilla, sedan åkte jag in i ett rör. Det bankade, undersökningen tog ca. 40min. Sedan åkte vi hem och jag sov hemma till torsdag morgon.


25/1

Skönt med helgerna när man får vara hemma. På kvällen var jag hos Kristian på 15-årsdagsfest. Marcus, Jacob och några andra kompisar var. Vi hade jätteroligt. Jag har inte hemma förrän klockan 0.30.


28/1

Idag har vi varit på EEG. Dom smetar in något klet i håret och ritar massa kryss. Sedan sätter dom fullt med sladdar - elektroder och mäter aktivitet i hjärnan och tittar efter om det finns kramper, Epilepsi. På kvällen löste mamma och jag "Kryzz" på TV:n. Har varit på Hårfixarna och klippt mig.


31/1

Äntligen fredag, mamma hämtade mig klockan 12.00. Solen sken som en vårdag så var vi ute någon timme. Daniel och Per-Anders var här på kvällen.


1 /2

Varit i Skillingaryd på dop. Jan och Catrin döpte Thorbjörn på fika.


7/2

Fredag skönt att åka hem vid halv ett, Kristian var här på eftermiddagen. Vi tittade på TV, Stefan kom hem.


8/2

Var på bio "Golfaren" familjen plus Kristian. Var på Mc Donalds efteråt. Jag gick ut till bilen med hjälp av pappa.

OS i Albertville började idag.


9/2

En riktigt slöadag, har tittat på OS det mesta av dagen.


12/2

Onsdag = nattpermis. Mamma hämtade mig klockan 12.00. Jag hade ju ledig eftermiddag (det är ju sportlov). Vi åkte till Catrin och Niklas som bjöd på middag, spagetti och köttfärssås. Jag stog och borstade tänderna på kvällen. Pappa höll lite i mig.


13/2

Idag är det 5 månader sedan olyckan hände. Jag är stadigare i benen, stod "lull" själv.


14/2

Idag har vi haft samtal med läkarteamet. Fick svar på EEG, MR och dator röntgen. Alla svaren var positiva. Natt permitionen, utökas med en natt till.


15/2

Pappa tränar mig att stå på knä med rätt hållning, och att hålla balansen, och samtidigt hålla balansen och samtidigt kasta boll. Annars är det mest OS.


18/2

Pappa och jag var med klassen till Oskarshamn, kärnkraftverket. Det var roligt att träffa alla klasskamraterna.


19/2

Pappa fyller 46 år. Jag var hemma, Skillingarydsborna var här. Kristian var här hela kvällen.


21/2

Fredagskväll tillsammans med Johan, Marcus, Maria H, Frida och Susanne H.


23/2

Kristian var här nästan hela dagen vi spelade dator och spelade spel, jättekul.


25/2

Var på upptaktsmöte på MIF inför säsongen.


26/2

Kristian och jag var på luffarschacksträning. Jag vann 2 partier och remi mot Peter.


28/2

Jag var hemma och hälsade på Daniel. Han har opererat bort en njure. På kvällen var Per-Anders och hämtade mig, vi gick ett fackeltåg från Månsarp till Taberg, mot rasism. Senare var vi här hemma ett helt gäng.


29/2

Var i Skillingaryd hel dagen, vi åt middag där. På kvällen var Kristian här.


4/3

Kristian och jag var på luffarschacksträning.


5/3

Var på cyskopiundersökning (urinrörsundersökning), den var obehaglig. Det fanns en sten i urinblåsan.


6/3

Fredagskväll med gänget.


7/3

Anders Leijon har varit här och lagt nytt golv i hallen och i köket. På kvällen åt vi pizza från Tigris.


8/3

Niklas fyller 21 år. Vi var där. Träffade Niklas, farmor, farfar, mormor och Stina + de gamla vanliga.


10/3

Tog mina första steg själv.


12/3

Idag har jag opererat bort stenen i urinblåsan, hade ont efteråt när jag kissade. Låg på kirurg B sal. 11 över natten.


13/3

Fick åka hem från sjukhuset idag. På kvällen var gänget här Johan bjöd på smörgåstårta.


14/3

Melodifestivalen 1992 vanns av Christer Björkman med "Imorgon är en annan dag", Kristian var här.


15/3

Kristian var här nästan hela dagen, vi spelade dator, kort och snackade. Går lite grand men har inte den bästa balansen, är så rädd för att ramla.


18/3

Var på KFUM, jätteroligt, men det är riktigt jobbigt så jag blir jättetrött.


19/3

Gullmaj och Arne var på Rehab. De har varit och hälsat på, vilket de har gjort nästan varje vecka sedan olyckan inträffade.


20/3

Äntligen fredag, och man får fara hem, klockan 12.00. Vilade lite på eftermiddagen. Kristian kom en sväng, vi spelade ett kartongspel, "Det olympiska spelet" och tittade lite på TV. Senare på kvällen kom Per-Anders, Marcus, Johan, Daniel och Sofia. Vi åt våfflor.

Jan Svensson i Skillingaryd fyller 30 år.


21/3

Var i stan och köpte tapeter till syrummet. Har tränat balansträning.


23/3

Mamma och jag var på Hårfizzarna och klippte oss. Efteråt var vi på "Gäddan och Gåsen" och åt pizza.


27/3

Stefan kom hem idag, han har semester nästa vecka. Gänget var här, de var hålligång till klockan visade 1.30. Jag var jättepigg, men Stefan var trött för han skulle ligga i mitt rum.


28/3

Vi var hos Jan Svensson och grattade honom på hans 30-årsdag.


29/3

Vi var på dop, Hampus döptes.


30/3

Stefan var på Rehab på eftermiddagen. På kvällen var vi hos Catrin där vi fick Tacco med tilltugg.


31/3

Fick besked om att jag får börja på dagvård på måndag.


3/4

Har blivit utskriven från Rehabs vårdavdelning, jätteskönt. Sedan åkte mamma och jag till Månsarpsskolan på åhörardag hos Henrik. Jag gick själv, höll i mamma. Där träffade jag många bl.a. Kicki, Falkholm, Carina Wennblom, Ingrid Pettersson m.fl.


4/4

Vi har lånat en testcykel utav Atterdal, så nu får jag cykla varje dag 4-5 km, jobbigt, fast det ger styrka i mina ben och bättre balans. Mamma, pappa och jag gick till ån och vände, cirka 200-300 meter.


6/4

Har blivit inskriven på dagvården. Har med mig mat själv nu. Åker taxi varje vardagsmorgon klockan 8.30 står taxin på garageuppfarten och väntar på mig, för att lämna av mig hemma igen klockan 15.30, ungefär.


7/4

Kröp fram till TV:n och ändrade kanal själv!


8/4

Varit på KFUM idag med Kristian.


10/4

Här slutar vi 11.30, men jag får stanna här tills klockan är ca. 13.00, mamma kommer och hämtar mig när hon slutar sitt jobb.

På kvällen var gänget här = klasskamraterna


11/4

Har varit jättefint väder idag, har suttit ute hela eftermiddagen på altanen.


12/4

Har börjat träna balansen på mattan. Ligger på knä och sätter upp ett ben i taget. Ligger på alla fyra vänster ben och höger arm och skiftar. Är svårast med vänster ben. Klarar toaletten helt själv, reser mig och tar mig till handfatet, tvättar mig utan att någon behöver vara med längre. Visslar när jag är färdig.

Cyklar varje dag.


13/4

Henrik 10 år.


16/4

Vi åkte till Stockholm på eftermiddagen, till Stefan. Riktigt vinterväder.


17/4

Långfredag

Mormor kom till Hallunda och åt middag med oss, sedan åkte vi till Bengt med familj de bor i Salem. Jag klarar att gå kortare sträckor med lite hjälp nu.


18/4

Påskafton

Vi var i Hallunda och shoppade. På eftermiddagen var vi hos mormor och Folke.


19/4

Påskdagen

Vi var hos Stig. Irene var hemma med sin lilla Anton. Vi var och tittade var Stig skulle bygga sommarstugan, också var vi ute en sväng med hans båt.


20/4

Hemresan till Taberg. Vi stannade och åt i Linköping. Vi var utanför Regionsjukhuset. Jag fick se vilket hus jag hade legat i.


24/4

Blev utskriven från Rehab. Fredagskväll med gänget.


25/4

På kvällen var Lena, Hans och Johan Grip här.


26/4

Var med pappa på fotboll. Packade för morgondagen. Då min resa mot "träningslägret" i Torsby skulle gå.


27/4

Resan till Torsby. Flyg mellan Jönköping och Stockholm. Stockholm och Karlstad sedan bil sista biten mellan Karlstad och Torsby, där Fryk-center ligger. Tränar, tränar och åter tränar på att få rätt balans och lära mig att gå igen. Ringer hem varje dag.


8/5

Mamma, pappa och Henrik har kommit hit och hälsar på. Får bo på golvet i mitt rum. Vi spelar biljard, pings och minigolf mm.


9/5

Vi är ute och åker och ser oss omkring. Har varit i Norge, Kongesvinge och Elverum, där vi också var på Nordiska Skogsmuseum, det var jättefint. På kvällen var det Eurovisionsfestivalen i Malmö. Sverige kom näst sist med "Imorgon är en annan dag", med Christer Björkman.


10/5

Varit ute och gått. Jag gick själv en hel del (med lite stöd).

På eftermiddagen åkte mamma, pappa och Henrik den 38 mil långa resan hem.


12/5

Åkte rullstol till gympan. Sedan är det kryckor som gäller, så mycket som jag orkar.


22/5

Flög hem från Fryk-center. Anlände Axamo 12.50. Skönt att vara hemma igen, fast det har gått bra att vara hemifrån. Självförtroendet har blivit bättre.

På kvällen gick jag på fest, till Marie Staaf.


23/5

Går bra med kryckor, gången blir mer normal då. Utan kryckor blir gången lite mer robotaktig. På kvällen gick jag ända ner till Månsarp. Vi skulle hämta pappas bil.


25/5

Mamma och jag var hos Thulin och skulle klippa gräset. Vi klippte en stund, men det var alldeles för varmt
25-30°c.


26/5

På kvällen var mamma och jag och klippte färdigt gräset. Mamma klippte runt kanterna, sedan klippte jag resten. Det gick riktigt bra.

Mormor, Folke och Stefan kom idag.


27/5

På kvällen var Stefan, Henrik och jag på avslutningen av Luffarschacket.


28/5

Åkte med klassen på skolresa till Köpenhamn. Stefan var med och hjälpte mig. Hade med mig "Benjamin", om inte mina ben orkade att springa hela dagarna.


31/5

Kom hem från skolresan, vi hade missat tåget i Helsingborg med 1 minut, så vi blev 5 timmar försenade. Resan hade varit lyckad med besök på museum, tivoli, båttur och ett pub-besök mm.


1/6

Har fått sova ut idag.


2/6

Har börjat på Rehab igen.


3/6

Går på Rehab återigen, åker hemifrån klockan 9.30 och kommer hem klockan 14.30. Åker samtidigt som Sören åker och tränar.


6/6

Pingstafton

Familjen Sjöberg har varit här.


7/6

Helene från Habo med familj har varit här hela dagen.


8/6

Vi var i Skillingaryd. Pappa och jag cyklade på tandemcykeln. Det gick jättebra.


9/6

Tisdag
Träning och åter träning, jag har arbetsterapi och sjukgymnastik. På arbetsterapin bakar jag, kastar pil mm.

Jag går bra med kryckor.


12/6

Stefan kom till Karlsborg, han hade börjat sin semester och skall vara hemma i 4 veckor.


14/6

Vi åker hem.


16/6

Pappa och jag var i Skillingaryd och lånade tandemcykeln.


17/6

Pappa och jag åkte Ekerydsrundan, den är ca. 2 mil.


19/6

Midsommarafton

Jag var med och plockade ris till midsommarstången, sedan var det fest som vanligt, jag var inte med och dansade, men var med och spelade brännboll.

På kvällen var Hederos här. Marcus och jag var ihop hela dagen.

Jag går bättre och bättre, har lite problem med balansen. Närminnet blir också bättre, är lite långsam.


22/6

Träning och träning, det är vad mina dagar består av. På dagarna är jag på Rehab och tränar, sedan kommer jag hem och får cykla, badminton eller någon annan träning.

Jag har kvar mitt sommarjobb hos Thulin, med att klippa hans gräsmatta. Och med lite hjälp så går det också.


26/6

Har idag blivit utskriven från Rehab, är nu ledig i 4 veckor. Pratade med doktorn, men han sa inget vi inte redan visste sedan tidigare. Det är klart med att jag ska börja skolan igen i höst.


4/7

Pappa, mamma, Henrik, Stefan och jag var i Härån i Svenarum och paddlade kanot.


6/7

Pappa har börjat sin semester idag. Vi var på kvällen och klippte gräset. Jag klippte kanterna, medan pappa klippte det andra. Jag klippte så långt våran sladd räckte. Jonas Mattusek har kommit hem från Canada. Så han och hans familj var och fikade hos oss. Jag fick en Kanada-keps av honom.


7/7

Har haft balansträning, spelat badminton och cyklat Ekerydsrundan idag.


8/7

Åkt på semester med Inger, Lasse och Fredrik. Vi var i St. Annas skärgård som ligger på ostkusten, vid Norrköping. Vi åkte skärgårdsbåt. Var i Arkösund, Trosa, Oxelösund, Finspång, Askersund, Vadstena.

Tränat hela tiden med "vingelpelle", badminton, kastat boll, hoppat, spelat spel och minnesträning.


24/7

Har hjälp till att måla altanen. Stig, Anita och Stefan kom på kvällen.


25/7

Var på Rocktåget med Catrin, Niklas, "Bacon" och Madde. Stod upp nästan hela tiden, 3½-4 timmar.


26/7

Var i Gränna allihopa idag, var lite trött i mina ben idag.


27/7-31/7

Börjat på Rehab igen. Visade läkare Gunnel Karlström att kunde "hoppa", hon var imponerad. Psykologen Birgitta Påhlhagen gjorde fler tester, hon var mycket nöjd. Tyckte att jag hade blivit "fräsch i huvudet". Strul med taxin.

Minnet börjar bli bättre och bättre, ändå finns det mycket kvar för att allt ska vara återställt.

Cyklat några gånger i veckan "rundan" = 2 mil. Promenader.


2/8

Mamma och jag hade lite terapi, vi spelade boccia, badminton och lite fotboll. Jag blev jätteglad när jag lyckades träffa bollen.


3/8

Var med pappa på träningen. Kul att träffa alla kompisar. Danne och Per-Anders var hemma på eftermiddagen, vi spelade Jägersro.


7/8-9/8

Var på träningsläger i Hestra med Månsarps IF.


14/8

Blev utskriven från Rehab.


18/8

Hade läkarträff med Gunnel Karlström och Birgitta Pålhagen, allt är positivt. Jag blir bättre och bättre. Går med en krycka "Fjodor". "Arnold" har jag fått lämna tillbaks. På kvällen var vi på IP och tittade på fotboll, det var Henrik som spelade. Pappa och jag gick hem från IP.


19/8

Den stora dagen att börja skolan igen.

4.


Kommentarer
Postat av: Mia

Tycker om det du skrev! Trevligt att se lite schyssta grejer och inte bara det generella grejerna som man kan läsa om typ alltid. ;)

Svar: ...kanske trevligt att läsa något som hänt i verkligheten som lika väl skulle kunna vara en amrekansk film....
Varför Just Jag?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0